Na het eten moesten we afscheid nemen van de marine en meldden we ons aan in Seafront. Dit is een themapark over zee en zeevaart, over vis en visserij.
Eerst deden we een rondgang in het museum met aansluitend een bezoek aan de Russische onderzeeër. We zijn afgedaald in het ruim van dit stalen gevaarte en we hebben aan den lijve ondervonden hoe beklijvend het leven aan boord was tijdens de grauwe dagen van Koude Oorlog. Onze lenigheid hebben we getest toen we door de mangaten moesten kruipen. We hebben door de periscoop gekeken en we stonden versteld dat de bemanning de ontelbare kraantjes, buizen, radars en knoppen uit elkaar konden houden. Op het einde van het bezoek ervoeren we tijdens een aanvalssimulatie hoe het er aan toe ging in tijden van gevaar....
Daarna gingen we aan boord van het lichtschip West-Hinder. De bemanning van een lichtschip had als hoofdtaak het onderhoud van het schip en de lichtinstallatie en het verzekeren van de uitkijk naar eventuele scheeps- en vliegtuigongevallen. Tot de neventaken behoorden: het geven van waarschuwingsseinen bij stormwind, het verrichten van meteorologische en stroomwaarnemingen, metingen van golfhoogte en controle van zeewater op olieverontreiniging. De 9-koppige bemanning van een lichtschip verbleef voor een periode van twee weken aan boord, daarna werden ze afgelost en waren ze twee weken thuis.
Langzaam maar zeker werden de lichtschepen voor onze kusten vervangen door onbemande lichtplatforms of navigatieboeien. Het schip werd in 1995 overgedragen aan het maritiem themapark Seafront. De 420 ton wegende West-Hinder werd in een put naast de kade getild door Norma, destijds de grootste drijvende kraan van Zeebrugge.
Verwelkoming door onze gids Louwrens |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten