zondag 12 februari 2017

Als de dijken breken....

Eerst goed luisteren naar Fernand, onze begeleider van vandaag!


Gianni en Ike zien het al helemaal zitten.

Voor we met de doe-stations beginnen doen we een gezamenlijke proef over de stijging van de zeespiegel!

We hebben geleerd dat er op de Noordpool zee-ijs ligt en op de Zuidpool landijs



We leggen in elke bak evenveel ijsblokjes. Na twee uur zullen we een conclusie kunnen trekken! We weten nu dat zee-ijs, zoals het ijs rond de Noordpool, op water drijft. Het smelten van dit soort ijs speelt geen (grote) rol in de zeespiegelstijging

Hoe zullen we wonen als de zeespiegel stijgt? Op paalwoningen!


Het evacuatieplan: hier hebben we geleerd welke maatregelen we moeten nemen als er overstromingsgevaar dreigt!

Hier leerden we begrijpen hoe golven ontstaan. We hebben geƫxperimenteerd met verschillende vormen van kustbescherming.

Toch even nadenken hoe we zo'n paaldorp kunnen maken!

Ike leest welke stappen er genomen moeten worden!


Alexander en Allancio hebben een echt paaldorp gemaakt!

Hier deden we proefjes over de verschillende waterwegen. We hebben ondervonden dat bij hevige regenval het water in een rechte waterloop sneller de zee zal bereiken dan in een meander. We hebben ook gezien dat spaarbekkens water opvangen en daardoor de stroom ontlasten.

Imany oefent om een filmpje te maken!

Yentl maakte het huis veilig!



Imany maakt een beetje wind en kijkt wat er met de golven gebeurt.

Bij deze proef hadden Alexander en Allancio een beetje hulp nodig van Fernand. Ze moesten een strekdam bouwen en de functie van de haro-blokken als deklaag begrijpen.

Golven maken!



Aan het werk!

En het is ons gelukt!

Gianni maakt het huis overstromingsveilig!

De eigenschappen van zand, leem en klei onderzoeken!

Als je klaar was met een proef, moest het water natuurlijk verwijderd worden!

Met een opzetloepje de samenstelling van de bodemsoort onderzoeken!

Hier moesten we de verschillende fasen in duinvorming nabootsen. Hier leerden we ook het belang van duinplanten!




Alexander wacht geduldig op het resultaat van zijn proefje!



Ike poseert fier bij zijn huisje!




Tijdens dit spel leerden we het onderscheid tussen een getijdengolf, een windgolf, een golf ontstaan door een onderzeese vulkaan en een golf ontstaan door een zeebeving.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten